top of page
Raiva Turka

šŸŽ§ Shah, Bijal. Bibliotherapy. The Healing Power of Reading



šŸŽ§ Klausies apskatu SoundcloudĀ vai Spotify.


Bieži tiek runāts par lasÄ«Å”anas pozitÄ«vo ietekmi kopumā, bet cik daudzi no mums zina, kas ir biblioterapija un kā tā var palÄ«dzēt? Ir pieejama informācija par tādām plaŔāk pazÄ«stamām terapijām kā mÅ«zikas, mākslas, drāmas terapija, bet kā praktiski iespējams pielietot biblioterapiju? Vismaz pagaidām Latvijā nav informācijas par praktizējoÅ”iem biblioterapeitiem. Kā ikdieniŔķa grāmatu lasÄ«Å”ana atŔķiras no biblioterapijas? Daudziem ir mīļākās grāmatas, ko gribas pārlasÄ«t atkārtoti, grāmatas, kas sniedz negaidÄ«tu risinājumu kādai nomācoÅ”ai problēmai, kad reizēm pat viens vienÄ«gs teikums atklāj jaunu perspektÄ«vu izejai no grÅ«tas situācijas.


Biblioterapeite, žurnāliste, rakstniece un dzejniece Bižala Šāha (Bijal Shah) nesen izdevusi grāmatu ā€œBiblioterapija. LasÄ«Å”anas dziedinoÅ”ais spēksā€, kurā iepazÄ«stina lasÄ«tājus ar biblioterapijas vēsturi un atklāj, kā pati to sākusi praktizēt, kā arÄ« iepazÄ«stina ar piemēriem no savas prakses un klientu stāstiem. Biblioterapija ir terapijas veids, kas saistÄ«ts ar konkrētu klientu problēmu risināŔanu, sasaistot to ar lasÄ«Å”anu un grāmatu saturu. Autore ir izstrādājusi gan biblioterapijas kursus, gan personalizētus grāmatu ieteikumus un grāmatu kopas (kastÄ«tes ar piecām biblioterapeita Ä«paÅ”i izvēlētām grāmatām un dāvanu karti, piemēram, biblioterapijas sesijas apmeklÄ“Å”anai), ko iespējams pasÅ«tÄ«t viņas izveidotajā mājaslapā. Jaunajā grāmatā aktualizēts, cik svarÄ«ga ir lasÄ«Å”ana un kā tā var palÄ«dzēt, lai uzlabotu emocionālo labsajÅ«tu un dzÄ«ves kvalitāti; izklāstÄ«ts arÄ«, kā lasÄ«Å”anu padarÄ«t par ikdienas ieradumu.


Grāmatā tiek skaidrots, ar kādām metodēm strādā biblioterapeits. Proti, pirms biblioterapijas sesijas viņŔ noskaidro, kādu problēmu klients vēlas risināt, cik daudz laika klients var veltÄ«t lasÄ«Å”anai un reflektÄ“Å”anai par izlasÄ«to, kādām grāmatām dod priekÅ”roku ā€“ cietos vai mÄ«kstos vākos, drukātajām vai elektroniskajām, kādi ir mīļākie žanri, grāmatas un autori, vienlaikus arÄ« atgādinot klientam par bērnÄ«bā lasÄ«tām grāmatām. Jāsaprot arÄ«, kādas jaunas vai sen aizmirstas emocijas pats klients vēlas atklāt un pieredzēt lasÄ«Å”anas procesā.

Uzsvērts, cik svarÄ«gi atrast grāmatu, kas patieŔām rezonē ar lasÄ«tāja emocijām, palÄ«dz identificēties ar grāmatas varoni vai atpazÄ«t lÄ«dzÄ«gu dzÄ«ves situāciju. Tas var palÄ«dzēt, lai strādātu ar kādu piedzÄ«votu traumu, sāpÄ«gām atmiņām, stresu, pārdzÄ«vojumiem, uzlabot attiecÄ«bas un komunikācijas veidu paÅ”am ar sevi un lÄ«dzcilvēkiem. Biblioterapiju var praktizēt gan vienatnē, gan kopā ar terapeitu, arÄ« pāru terapijā un atbalsta grupu nodarbÄ«bās ā€“ ir daudz un dažādu iespēju, kā izmantot Å”o terapijas veidu.


Izdevuma noslēguma daļā grāmatas autore iekļāvusi dažādu tipisku problēmu, dzÄ«ves situāciju, emocionālo stāvokļu uzskaitÄ«jumu alfabētiskā secÄ«bā un piemeklējusi tiem atbilstoÅ”us grāmatu ieteikumus, bet tiem, kam nav vēlmes lasÄ«t daiļliteratÅ«ru, tiek piedāvāta arÄ« piemērota psiholoÄ£ijas, paÅ”palÄ«dzÄ«bas un autobiogrāfiskas ievirzes nozaru literatÅ«ra. Grāmatā nav iekļautas tikai teorētiskas pārdomas, tās pievienotā vērtÄ«ba ir arÄ« praktiskie uzdevumi. Bižala Šāha uzsver ne tikai lasÄ«Å”anas nozÄ«mi, bet arÄ« to, ka rakstÄ«Å”ana (gan pieraksti par izlasÄ«to, gan paÅ”a jaunrade) un pārrunāŔana ar speciālistu var palÄ«dzēt saskatÄ«t personiskās problēmas un tās analizēt. Autore stāsta arÄ« par dzejas rakstÄ«Å”anas terapiju un to, kā rakstÄ«Å”anas process palÄ«dz izprast, kas notiek ar paÅ”a emocijām, kā arÄ« rakstiski sakārtot un formulēt savas domas. Biblioterapeite uzsver, cik nozÄ«mÄ«ga ir lasÄ«Å”ana pamÄ«Å”us ar rakstÄ«Å”anu; viņa arÄ« iesaka izveidot lasÄ«Å”anas dienasgrāmatu, kurā piefiksēt izlasÄ«tās grāmatas un to, kādu iespaidu tās ir radÄ«juÅ”as, tostarp atzÄ«mējot emocijas (arÄ« negatÄ«vās). Biblioterapijā bÅ«tiski uzdot jautājumus un mēģināt rast atbildes caur izlasÄ«to un uzrakstÄ«to, kas var palÄ«dzēt rast citus iespējamus scenārijus arÄ« savam dzÄ«vesstāstam.


Priecē, ka autore biblioterapijā pievērsusi uzmanÄ«bu arÄ« pēdējā laikā tik populārajām grafiskajām novelēm, kas ir piemērotas gan bērniem, gan pieauguÅ”ajiem. Piemēram, grāmatā tiek stāstÄ«ts par zēnu, kuram ir disleksija. Å Ä« iemesla dēļ lasÄ«Å”ana, Ä«paÅ”i klasē, kad skaļi jālasa kopā ar citiem bērniem, viņam sagādā grÅ«tÄ«bas un daudz nepatÄ«kamu emociju. Grafiskās noveles ir piemērotas tiem, kam ar lasÄ«Å”anu nesokas tik labi, jo ar attēlu palÄ«dzÄ«bu iespējams vieglāk iemācÄ«ties atpazÄ«t emocijas un tās izprast; tāpat netiek aizmirsts par lasÄ«Å”anas veicināŔanu.


Grāmatas autore akcentē, cik svarÄ«gi ir veltÄ«t laiku saturiski bagātinoŔām grāmatām, un aicina attÄ«stÄ«t savu lasÄ«tāja intuÄ«ciju. Veidojot grāmatu ieteikumu sarakstus saviem klientiem, biblioterapeite atzÄ«st, ka pati lasa daudz un dažādas grāmatu atsauksmes un piefiksē darbus, par kuriem klienti ir bijuÅ”i sajÅ«smā, kā arÄ« tos, kurus nav spējuÅ”i izlasÄ«t tālāk par pirmo nodaļu. Jo vairāk lasi, jo vieglāk saprast, kāda veida literatÅ«ra patieŔām ir saistoÅ”a un kā tā var palÄ«dzēt. ā€œBibliotherapy. The Healing Power of Readingā€ ir vērtÄ«ga grāmata, kas palÄ«dzēs no jauna atklāt lasÄ«Å”anu, tās pozitÄ«vo ietekmi un iepazÄ«stinās ar biblioterapijas daudzveidÄ«gajām iespējām gan pieredzējuÅ”us lasÄ«tājus, gan tos, kuri vēl tikai iepazÄ«st grāmatu pasauli.


Noderīgi: www.booktherapy.io


Shah, Bijal. Bibliotherapy. The Healing Power of Reading. London: Piatkus, 2024. 310 lpp. ISBN 9780349436036.


Raiva Turka ir grāmatu blogere.



ComentƔrios


bottom of page