Tie, kuri pieskaita sevi pie aizrautīgiem lasītājiem, noteikti jau ir ieguvuši informāciju par lasīšanas pozitīvajām īpašībām, bet tie, kuri vēl šaubās, vai ir vērts lasīt grāmatas digitālajā laikmetā, kad informācija un izklaide ir pieejama dažādos citos elektroniskos veidos un resursos, Ļubļanas Universitātes Bibliotēku, informācijas zinību un grāmatniecības nodaļas profesora Miha Kovāča grāmata “Lasu, tātad esmu” var nostiprināt pārliecību, ka grāmatu lasīšana spēj uzlabot dzīves kvalitāti.
Miha Kovāčs piedāvā desmit svarīgus iemeslus (vairāki no tiem turpmāk norādīti tekstā), kas iedvesmo lasīt grāmatas digitālajā laikmetā. Mērķis nav pievērsties tikai digitālā vai drukātā satura patērēšanai, bet iespējai abus integrēt un iegūt no katra kaut ko vērtīgu savai pašattīstībai.
Laikā, kad pie mums ir aktuāla sabiedrības iesaistes kustība “Restarts lasīšanai”, ir gandarījums par to, ka latviešu valodā iznākusi grāmata, kas varētu motivēt dažādām lasīšanas aktivitātēm. Kovāčs atzīst, ka “lasītprasme ir pārāk nopietna lieta, lai par to savā starpā sarunātos tikai eksperti”. Ir vērtīgi uzklausīt reālu pieredzes stāstu un padomus no patiešām pieredzējuša lasītāja, jo autors grāmatā ne tikai dalās ar interesantiem faktiem, pētījumiem un secinājumiem, bet arī īstām aizrautīga lasītāja emocijām. Jāpiebilst gan, ka autors piecus gadus ir sadarbojies ar 180 zinātniekiem no Eiropas, ASV un Izraēlas, kas specializējušies ekrāna tehnoloģiju izraisīto lasīšanas paradumu un lasītprasmes izmaiņu izpētē.
Katram ir iespēja izlasīt un izvērtēt Kovāča ieteikumus un sasaistīt ar savu līdzšinējo lasīšanas pieredzi. Dažādos pārmaiņu laikos, tieši grāmatas autora dzīvē ir bijušas kā stabila un paliekoša vērtība. Ikviens ir aicināts aizdomāties, kāpēc lasīt vai nelasīt, un kādi varētu būt ieguvumi katrā no šīm izdarītajām izvēlēm. Kā pirmo iemeslu par labu lasīšanai, autors min iespēju redzēt un dzirdēt vairāk. Lasīšana paplašina redzesloku un veicina izpratni par notikumiem, cēloņiem, sakarībām un daudz ko citu. Lasot šķiet pat diezgan reāli sevī attīstīt pētnieka un atklājēja garu.
Ja lasi, tev ir plašāks vārdu krājums, tādēļ vari domāt par vairāk lietām. Miha Kovāčs izceļ domu, ka “lasīšana, kas paplašina un padziļina vārdu krājumu, ir viens no domāšanas pamatiem”, un papildina, ka “jauni vārdi, agrāk zināmu vārdu jaunas nozīmes un jaunas domu saknes ir pamata nosacījums radošai domāšanai”. Lasīšana var palīdzēt domāt jaunās kategorijās un arī reālajā dzīvē risināt dažādas problēmas un pārvarēt sarežģījumus, jo prāts kļūst tam daudz atvērtāks.
Lai arī mūsdienu tehnoloģijas sniedz iespēju lasīt grāmatas elektroniskā formātā, tomēr, ja garāku tekstu lasa uz papīra, to saprot labāk nekā lasot ekrānā. Miha Kovāčs vērš uzmanību, ka izvēle starp lasīšanas formātiem mainās atkarībā no teksta sarežģītības, jo garāki un sarežģītāki teksti joprojām tomēr labprātāk tiek lasīti papīra formātā. Autors uzsver, ka “lasīšana koncentrē mūsu uzmanību, nomierina un virza mūs uz jauniem izaicinājumiem”. Mūsdienu steidzīgajā ritmā tā ir privilēģija – starp daudz un dažādiem darbiem atvēlēt laiku garāku tekstu lasīšanai un izmantot to kā iespējamu relaksācijas metodi.
Ja izmanto ekrānu un lasi grāmatas, iemācies domāt divos dažādos veidos – Kovāčs kā piemēru min iespēju ar viedtālruņa palīdzību apstrādāt informāciju par valodnieciski un kulturāli svešu vidi un reaģēt uz tūlītējiem vides izaicinājumiem, kas ir saistīts ar spēju ātri un efektīvi apstrādāt informāciju ekrānā, taču spēja ilgstoši un padziļināti domāt, ir atkarīga no grāmatu lasīšanas drukātā formā, un cilvēkam ir nepieciešamas abas šīs minētās spējas.
Ja lasi daiļliteratūru, vieglāk saproti citus cilvēkus – autors atgādina, ka “daiļliteratūras lasīšana ir viena no efektīvākajām empātijas treniņa formām”, ja lasi, ir iespēja izprast labāk ne tikai citus, bet arī sevi. Uzreiz iedomājos tos brīžus, ja kādreiz man nepatīk grāmatas varoņa rīcība, tad uzdodu sev jautājumu− kāpēc? Kāpēc es nesaprotu, kāpēc es to nepieņemu vai man tas būtu jāpieņem, kādas ir manas vērtības šajā jautājumā? Atbildot sev patiesi, rodas daudz materiāla sevis analīzei. Kovāčs atzinis, ka ar “lasīšanas palīdzību iejūtas citu, bieži vien no sevis radikāli atšķirīgu cilvēku ādā, tādējādi veidojot distanci pret savām tieksmēm, emocijām un vērtībām, tās pārbaudot, apšaubot un pēc tam tās mainot vai nostiprinot”.
Bērni, kas aug lasošā vidē, sasniedz vairāk – ir svarīgi, kādā vidē atrodamies, kāda ir attieksme ģimenē pret lasīšanu, kādi ir nosacījumi, lai bērnam rastos lasītprieks. Vai viņam ir kāds uzskatāms piemērs par to, ka lasīt varētu būt interesanti un patīkami? Vai mājās tiek pārrunāts izlasītais un par to tiek diskutēts? Protams, ja kaut ko uzspiež, rodas pretestība, taču ir iespēja parūpēties par vidi un apstākļiem, lai bērnam tie būtu tik labvēlīgi, ka viņš gribētu atrast sev interesējošu lasāmvielu. Šis iemesls šķiet cieši saistīts ar to, ka starp lasītājiem ir vairāk apmierinātu un radošu cilvēku nekā starp nelasītājiem− šeit jāpievērš uzmanība situācijai Latvijā, kad pie mums ir aktuāls satraukums par lasītprasmes pasliktināšanos, jo, pēc pētījumu datiem, “valstis ar attīstītāku lasīšanas kultūru parasti ir inovatīvākas un laimīgākas, nekā tās, kurās lasīšanas kultūra atpaliek” – laba motivācija lasīt grāmatas ne tikai, lai attīstītu savu individuālo personību, bet arī sabiedrību kopumā.
Lasot grāmatas, iemācies domāt pats ar savu galvu. “Ja pratīšu analītiski domāt un būšu empātisks, tiešsaistes resursi man ievērojami palīdzēs meklēt un atrast dažnedažādākos risinājumus. Ja nepratīšu domāt, internets tikai pastiprinās manu muļķību” – ja nav spējas kritiski izvērtēt sniegto informāciju, var uzķerties uz bagātīgiem dezinformācijas piemēriem, tāpēc ir jāprot ne tikai lasīt, bet arī domāt līdzi un saprast.
Lasīšana ir piepūle, ja mazliet paveicas − arī prieks − Miham Kovāčam grāmatu lasīšana ir piepūle, kas viņam sniedz baudu, jo viņš mācās domāt” − prasme lasīt rada gandarījumu, tāpat kā sporta treniņš – rezultāts varbūt nav ieraugāms uzreiz, bet tikai pēc kāda laika, taču šī prāta piepūle ir nepieciešama attīstībai ilgtermiņā. Lasi un tu būsi!
Noderīgi: ziemellatvija.lv / lasi.lv
Miha Kovāčs. Lasu, tātad esmu: 10 iemesli, lai lasītu grāmatas digitālajā laikmetā. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2024. 152.lpp. ISBN 9789934612473.
Raiva Turka ir grāmatu blogere.
コメント