Tā vietā, lai gatavotos nākamajai mācību stundai vai pļāpātu ar klasesbiedriem, 6. klases skolēns Jūels katru skolas dienu, katru starpbrīdi kaļ plānus, kā klusi un nemanāmi tikt līdz klases telpai, paņemt mācību materiālus no skapīša, vai, kur uzturēties garāka starpbrīža laikā. Jo prioritātes mainās, ja klasesbiedru tuvumā dienu no dienas tiec izsmiets, apsaukāts, rauts, sists, nosmērēts un visādos citādos veidos pazemots. Šajā izrādē diemžēl ir iesaistīti lielākoties visi apkārt esošie – ir upuris, ir varmāka un, protams, arī skatītāji.
“Par brīvajām stundām viņam jau ir plāns. Viņš tūliņ uzzinās, vai bibliotēka ir atvērta ap pusdienlaiku trešdienās un starp diviem un pustrijiem ceturtdienās, un vai bibliotekāre ir uz vietas. Tādā gadījumā viņš var uzturēties tur. Citādi būs jāizmanto sols ejā pie administrācijas sekretariāta, kur logā ir redzama Jennifera, un pie rakstāmgalda aizmugurē – Luīse; tas nozīmē, ka arī viņas var redzēt gaitenī notiekošo. Turklāt tas ir tuvu darbinieku ieejai, tātad visu laiku garām iet skolotāji. Saprotams, viņam vajag arī plānu C, bet tas vēl jāizokšķerē.”
Zviedru rakstniece Katarīna fon Brēdova šajā tik ļoti nepieciešamajā darbā ir precīzi parādījusi, kā jūtas bērns, kurš tiek pazemots vienaudžu vidū – pašsaglabāšanās instinkts ir vienīgais, kas dzen uz priekšu. Lai gan ņirgāšanās un pazemojumi nebeidzas un ar katru dienu kļūst aizvien riebīgāki, Jūelam piemīt kas tāds, kas neļauj viņam pilnībā padoties – sirsnība un humors. Tikai to nezina neviens, kamēr vien Jūelu neiepazīst.
Grāmata atsauc atmiņā redzētas ainas, liekot pārdomāt vardarbību skolās. Kāpēc skolotāji nepamana šīs situācijas? Kā palīdzēt bērnam, kurš cieš no emocionālas vardarbības? Kā šāda atmosfēra skolā ietekmē skolēnu mācību sasniegumus, personību un, jā, varbūt pat izredzes nākotnē?
“Jūels izņem savu mobilo, mēģinot izskatīties mazliet aizņemtāks. Ja viņš pagaidīs tieši divpadsmit minūtes, tad vēl paspēs aiziet uz sporta zāli un pārģērbties pirms sākas stunda. Ģērbtuve ir vissliktākā vieta skolā. Neviens nepārbauda, kas tur notiek. Jūels ir tā uztrenējies, ka spēj pārģērbties ātrāk par jebkuru ugunsdzēsēju.”
Par spīti problemātiskajai tēmai, grāmatas sižets ir pārsteidzoši interesants un viegli lasās. Tomēr grāmata skaudri atgādina, cik komplicēta ir skolas vide, un ko pusaudzim var nodarīt kāds tīši (vai pat nevērīgi) izspļauts vārds un arī notiekošā ignorēšana.
Grāmata ne tikai pusaudžiem (un bibliotekāriem), bet jo īpaši – pusaudžu vecākiem un skolotājiem. Jo ne viss ir saskatāms.
Noderīgi: lielsmazs.lv / lvportals.lv
Katarīna fon Brēdova. Viss, kas nav saskatāms. No zviedru valodas tulkojusi Mudīte Treimane; redaktore Inese Zandere; vāka ilustrācija: Patrīcija Māra Vilsone; dizains: Artis Briedis. Rīga: liels un mazs, 2024. 284. lpp. ISBN 9789934633225.
Lauma Remese ir LNB Pakalpojumu departamenta Jesajas Berlina Humanitāro un sociālo zinātņu lasītavas nozares informācijas eksperte.
Commentaires