top of page

šŸŽ§ BÄ«bers, Gunārs. Astoņas lekcijas par drāmu, traģēdiju un komēdiju, Ibsenu un Brehtu

Ieva MiÄ·elsone


šŸŽ§ Klausies apskatu SoundcloudĀ vai Spotify


Gan skolā, gan augstskolā man laimējies sastapt Skolotājus ar lielo burtuĀ ā€“ ne viens vien bijuÅ”i tādi, kas ne tikai mācÄ«juÅ”i konkrēto mācÄ«bu priekÅ”metu, bet ar savu stāju, inteliÄ£enci, erudÄ«ciju, plaÅ”o redzesloku, paÅ”cieņu un cieņu pret studentiem bijuÅ”i arÄ« paraugs it visā.


Viens no izcilākajiem pedagogiem manā dzÄ«vē ir bijis Gunārs BÄ«bers, kura lekcijās mēs, pirmkursnieki filologi, ar milzu uzmanÄ«bu klausÄ«jāmies docenta priekÅ”nesumā, jā, tieÅ”i priekÅ”nesumā, jo Gunārs BÄ«bers prata savu mierÄ«go vēstÄ«jumu par Ŕķietami ne visai aizraujoÅ”o 19. gadsimta latvieÅ”u literatÅ«ras vēsturi ilustrēt ar spilgtiem piemēriem un citātiem, uzburot dzÄ«vas ainas klausÄ«tāju iztēlē.

Tagad varu atsaukt atmiņā docenta BÄ«bera balsi, runas manieri un ritmu, kā arÄ« sirsnÄ«go un neiztrÅ«kstoÅ”o uzrunu klausÄ«tājiem ā€œcienÄ«jamieā€, lasot Å”opavasar grāmatas formā ietērptās astoņas lekcijas par drāmas kompozÄ«cijas pamatelementiem, traģēdiju, komēdiju, drāmu, Ibsena un Brehta dramaturÄ£iju. Lekcijas ierakstÄ«tas magnetofona kasetēs Latvijas KultÅ«ras akadēmijā 2000. gada rudens semestrÄ«, kad tika lasÄ«tas topoÅ”ajiem aktieriem un arÄ« režisoriem, kā var spriest no lekciju atÅ”ifrējumā saglabātajām BÄ«bera replikām un komentāriem, kas adresēti lekcijā klātesoÅ”ajiem.


Lai lasÄ«tāju nebiedē nosaukumā ietvertais žanra apzÄ«mējums ā€œlekcijasā€ ā€“ lai gan tās lasÄ«tas kursā ā€œDrāmas teorijaā€, tajās lÄ«dztekus drāmas teorijas pamatelementu raksturojumam neuzkrÄ«toÅ”i, bet bagātÄ«gi ievērptas reālās dzÄ«ves situācijas, attiecÄ«bu un konfliktu risinājumi, ilustrēti ar dramaturÄ£isku darbu epizodēm, lugu sižetu pārstāstiem vai ainām no attiecÄ«go lugu iestudējumiem. Teorētisko atziņu izpratni atvieglo tas, ka piemēri pārsvarā ir no lasÄ«tājiem labi zināmiem klasiskās dramaturÄ£ijas darbiem ā€“ kurÅ” gan nezina Blaumaņa, Raiņa vai Å ekspÄ«ra darbus, arÄ« ar Ibsena lugu iestudējumiem latvieÅ”u skatÄ«tājs tiek lutināts itin bieži. Gunāra BÄ«bera minētie piemēri jau redzētās izrādēs un labi zināmās lugās ļauj ieraudzÄ«t kādu jaunu niansi vai palÅ«koties uz tām no negaidÄ«ta skatupunkta. Vai otrādi ā€“ teorētisks apgalvojums, izskaidrots ar labi zināmiem Blaumaņa vai citu autoru darbu piemēriem, gÅ«st itin loÄ£isku un viegli saprotamu pamatojumu.


Lekcijas var palÄ«dzēt ne tikai topoÅ”ajiem aktieriem un režisoriem radÄ«t, BÄ«bera vārdiem sakot, ā€œvienotu un harmonisku mākslas darbuā€, bet arÄ« ikvienam lasÄ«tājam ā€“ potenciālajam teātra apmeklētājam ā€“ labāk izprast dramaturÄ£iska darba kompozÄ«ciju, katra elementa lomu lugas satura atklāsmē, lÄ«dz ar to audzina gudru teātra skatÄ«tāju, kas ikvienā izrādē aiz virspusējām sižeta lÄ«nijām spēs saskatÄ«t dziļākus slāņus un pratÄ«s rast atbildes uz daudziem jautājumiem, arÄ« par lugas un režijas pamatideju. Å Ä«s lekcijas māca domāt dziļāk, skatÄ«ties tālāk, un ir cerÄ«ba, ka tās pārlasÄ«s arÄ« tagad aktÄ«vi strādājoÅ”ie režisori un paturēs prātā joprojām aktuālo Gunāra BÄ«bera vērtējumu: ā€œJa iestudē ā€œZaļo zemiā€ vai, teiksim, kādu komēdiju, tad ir skaidrs, ko režisors grib, bet, ja paņem kādu darbu kaut kur ārzemēs, tāpēc ka izcils režisors vai aktieri guvuÅ”i milzÄ«gu piekriÅ”anu, bet te mēs visu to nesaprotam, noskatāmies un Ä«sti nesaprotam, Ŕī nenoskārstās vajadzÄ«bas sajÅ«ta paliek, tad ir dažkārt diezgan skumji. Ne nu izklaidēties, ne neizklaidēties. Ne priecāties, ne bēdāties, kaut kāda ļoti Ä«patnēja sajÅ«ta.ā€




BÄ«bers, Gunārs. Astoņas lekcijas par drāmu, traģēdiju un komēdiju, Ibsenu un Brehtu. Recenzenti: Dr.philol. Valda Čakare, Dr.habil.philol. Benedikts Kalnačs; redaktors un priekÅ”vārda autors Raimonds Briedis; konsultante LÄ«ga Ulberte; literārā redaktore Ligita BÄ«bere; dizains: Klāvs PriedÄ«tis; rādÄ«tājus sastādÄ«jusi Krista EvelÄ«na Liepiņa. RÄ«ga: Neputns, 2024. 191 lpp. ISBN 9789934601804.


Ieva Miķelsone ir LNB Speciālo krājumu departamenta Letonikas un Baltijas centra galvenā bibliogrāfe.



Comments


Raksti mums

Thanks for submitting!

Ā© 2035 by Train of Thoughts. Powered and secured by Wix

bottom of page