top of page
Irēna Moreino

šŸŽ§ Bērns runāt mācās Ä£imenē



šŸŽ§ Klausies apskatu SoundcloudĀ vai Spotify


IzdevniecÄ«bā ā€œRaKaā€ 2024. gadā izdotā grāmata ā€œBērns runāt mācās Ä£imenēā€ ir Ŕīs grāmatas 4., papildinātais izdevums, kas viennozÄ«mÄ«gi liecina par tās pastāvÄ«go aktualitāti. Autores Anastasija Irbe (ļoti pieredzējusi logopēde), Sarma Lindenberga (neiroloÄ£e), kā arÄ« lÄ«dzautores ā€“ logopēdes Zane TumÅ”evica un Iveta Odziņa pievērÅ”as Latvijas bērnu psiholoÄ£ijā maz pētÄ«tai tēmai ā€“ bērnu runas prasmes veicināŔanai.


Runas funkcija ir viena no vissvarÄ«gākajām bērna attÄ«stÄ«bā agrÄ«najā vecumā, jo tā liek pamatus pilnvērtÄ«gas personÄ«bas izaugsmei ar izcilām komunikācijas spējām un vēlāk ā€“ sekmÄ«gai paÅ”realizācijai izvēlētajā profesijā. Runas funkcija ir cieŔā sasaistē ar bērna kognitÄ«vo spēju attÄ«stÄ«bu. Autores uzsver, cik nozÄ«mÄ«ga ir vecāku aktÄ«va darboÅ”anās ar bērniem ā€“ gan radot droÅ”u un pozitÄ«vām emocijām piesātinātu mājas vidi, gan nemitÄ«gi uzturot savstarpēju runas saziņu bērna valodas attÄ«stÄ«Å”anai.


Grāmata tapusi pieredzē balstÄ«tu ilgstoÅ”u pētÄ«jumu rezultātā, kurā autores izseko bērna runas spēju attÄ«stÄ«bai no zÄ«daiņa pirmajām dzÄ«ves nedēļām lÄ«dz septiņu gadu vecumam, no valodas apguves sākuma ā€“ pirmsrunas ā€“ lÄ«dz saistÄ«tas valodas apguvei, respektÄ«vi, lÄ«dz bērna gatavÄ«bai uzsākt skolas gaitas.

Visi vecuma posmi grāmatā detalizēti dalÄ«ti gradācijās, pasvÄ«trojot bÅ«tisko katrā attÄ«stÄ«bas fāzē. Piemēram, pirmsrunas periods, t.i., no pirmās nedēļas lÄ«dz 1 gada vecumam, tiek sadalÄ«ts mēneÅ”u posmos. Pirmajās nedēļās liela nozÄ«me ir pareizas elpoÅ”anas un zÄ«Å”anas refleksa izstrādei, kā arÄ« Ä“Å”anas un ēdināŔanas paradumiem bērna runas attÄ«stÄ«bā (pareizai Ä“Å”anas paradumu ievēroÅ”anai ir nozÄ«me arÄ« vēlākajos mazuļa dzÄ«ves posmos). Pirmsrunas periodā tiek uzsvērta runas-redzes un runas-dzirdes koncentrÄ“Å”anās uz runātāja ā€“ mātes vai tēva ā€“ seju pozā: ā€œacis pret acÄ«mā€, kā arÄ« bērna atbildes reakcijas vecākiem: ar smaidu, dÅ«doÅ”anu, vÄ«teroÅ”anu, lalināŔanu, zilbju veidoÅ”anu, dažādu skaņu atdarināŔanu u.c.


Grāmatā apkopoti niansēti ieteikumi vecākiem, kam pievērst uzmanÄ«bu Å”ajā un vēlākajos vecuma posmos: bērna kustÄ«bu attÄ«stÄ«bai, runas izpausmēm, mÅ«zikas un ritma ietekmei, iesaistei rotaļās un spēlēs, pastāvÄ«gai valodas un žestu kontakta uzturÄ“Å”anai un emocionālās saiknes veidoÅ”anai ar bērnu. Jebkurā gadÄ«jumā ā€“ runas apguves pamatā ir vecāku un bērna cieÅ”a saskarsme un sadarbÄ«ba.


Grāmata uzrakstÄ«ta kā fundamentāls ieteikumu kopums, kas pielāgots katram bērna attÄ«stÄ«bas posmam. LÄ«dzās ieteikumiem pievienoti vingrinājumu apraksti, detalizēti zÄ«mējumi, neskaitāmi rotaļu piemēri dažādiem vecumposmiem, atbildes uz biežāk uzdotajiem vecāku jautājumiem. Tiek akcentēta arÄ« lasÄ«tprasmes apguves nozÄ«me, tēlainas domāŔanas attÄ«stÄ«Å”ana (caur pasakām, mÄ«klām, parunām u.tml.), bērna psihiskā un emocionālā attÄ«stÄ«ba un socializÄ“Å”anās pirmskolas vecumā.

Logopēdu skatÄ«jumā sniegti arÄ« dažādi ieteikumi vecākiem saistÄ«bā ar bērna runas spēju attÄ«stÄ«bas riskiem, piemēram, stostÄ«Å”anos. Ne velti Ŕīs grāmatas pirmizdevums 2015. gadā saņēma Latvijas Logopēdu asociācijas Gada balvu.


ÄŖpaÅ”u ā€œrozÄ«nÄ«ti ā€ grāmatai pieŔķir vairāki pielikumi, kuros cita starpā iekļauti muskuļaudu anatomiskie apraksti un shēmas, rotaļu paņēmieni artikulācijas attÄ«stÄ«bai, logoritmisko pieskārienu apraksti, attēli stāstÄ«jumu veidoÅ”anai, kā arÄ« intelektuālās attÄ«stÄ«bas uzdevumi.


Grāmata būs lielisks palīglīdzeklis vecākiem, pedagogiem, logopēdiem, bērnu psihologiem un pediatriem.





Noderīgi: www.janisroze.lv


Bērns runāt mācās Ä£imenē. Autores: Anastasija Irbe, Sarma Lindenberga, Zane TumÅ”evica, Iveta Odziņa. ZÄ«mējumi, vāka foto un dizains: RudÄ«te Kravale. 4., papildin. izd. RÄ«ga: RaKa, 2024. 288 lpp. ISBN 9789984464725.


Irēna Moreino ir LNB Pakalpojumu departamenta Humanitāro un sociālo zinātņu lasītavas nozaru informācijas eksperte.



Comments


bottom of page