top of page
Ilze Gensberga

šŸŽ§ Apsalons, Edmunds. KonstruktÄ«vā komunikācija: prasme veidot dialogu



šŸŽ§ Klausies apskatu SoundcloudĀ vai Spotify.


Edmunds Apsalons ir Brēmenes Universitātes un Latvijas Universitātes doktors filozofijā. ViņŔ ā€“ arÄ« eksperts starppersonu komunikācijas jomā ar 15 gadu pieredzi pieauguÅ”o izglÄ«tÄ«bā, kas galvenokārt saistÄ«ta ar organizāciju iekŔējo un ārējo komunikāciju, pārdoÅ”anas organizāciju izveidi un vadÄ«bu.


Autors zināms kā vairāku grāmatu, piemēram, ā€œValodas lietojuma loÄ£ika: ievads elementārajā loÄ£ikā un zinātniskajā argumentācijā. KultÅ«ras zinātnes un filozofijaā€ (RÄ«ga, 2011) un ā€œKomunikācijas kompetence: kā saprasties un veidot attiecÄ«basā€ (RÄ«ga, 2013; 2022) autors.


Autors norāda, ka monogrāfijas ā€œKonstruktÄ«vā komunikācija: prasme veidot dialoguā€ teksts tapis ilggadēju pētÄ«jumu rezultātā ā€“ ņemts vērā praksē novērotais, kas konkrētās situācijās strādā un kas nē, tomēr Ŕī grāmata parāda arÄ« viņa filozofiskās pārdomas parcilvēku spēju konstruktÄ«vi sarunāties,saprasties un sadarboties. Tiek uzdots arÄ« bÅ«tisks jautājums: ā€œVai mēs protam veidot dialogu ar tiem, kuru viedoklis atŔķiras no mÅ«sējā, un vai patiesi vēlamies sarunāties un saprasties ar citādi domājoÅ”iem?ā€


Jaunajā grāmatā autors analizē un norāda, kas ņemams vērā, lai saruna izdotos.

Grāmata strukturēta četrās galvenajās nodaļās. Pirmajā nodaļā ā€œKas raksturo konstruktÄ«vo komunikāciju?ā€ runāts par to, kāpēc komunikācija nav tikai runāŔana; raksturoti komunikācijas veidi, to lÄ«dzÄ«bas un atŔķirÄ«bas, konstruktÄ«vās komunikācijas struktÅ«ra un process.


Otrā nodaļa ā€œKā konstruktÄ«vi saprasties saziņas procesā?ā€ veltÄ«ta saziņas bÅ«tÄ«bai un saturam, saziņas mērÄ·u noteikÅ”anai, saziņas procesa strukturÄ“Å”anai, kā arÄ« tam, kā mēs reaģējam uz saņemto informāciju, kādu reakciju sagaidām no sarunu partnera un ko cenÅ”amies panākt sarunā. Runāts arÄ« par to, kā veidojas pārpratumi komunikācijā, kā tos mazināt vai novērst. ApjomÄ«gā nodaļa sniedz arÄ« ieskatu komunikatÄ«vi korekta viedokļa veidoÅ”anā.


TreÅ”ajā nodaļā ā€œKā konstruktÄ«vi sadarboties saskarsmes procesā?ā€ analizēts, kā komunikācijā veidojas savstarpējās attiecÄ«bas, kā atŔķirt konstruktÄ«vas un destruktÄ«vas attiecÄ«bas. SkatÄ«ts arÄ« jautājums, kā saprasties ar citādi domājoÅ”iem, ņemot vērā vienojoÅ”os un atŔķirÄ«gos faktorus, stāstÄ«ts par konstruktÄ«vu attiecÄ«bu principiem.


Ceturtā nodaļa ā€œKā veidot konstruktÄ«vu dialogu ar citādi domājoÅ”o?ā€veltÄ«ta praktiskiem ieteikumiem konstruktÄ«va dialoga veidoÅ”anai un vadÄ«Å”anai gan profesionālajā, gan sadzÄ«viskajā starppersonu komunikācijā.


Autors uzsver, ka grāmatā ā€œne uz visiem jautājumiem ir pilnÄ«bā atbildēts, un daudziem jautājumiem ir pat vairākas atbilžu iespējasā€. Turklāt ā€œvisas Ŕīs atbildes ir jāskata nevis kā apgalvojumi, par to, kā tas ir, bet tikai kā minējumi, kā tas, iespējams, varētu bÅ«t,ā€ tādējādi galējās atbildes meklÄ“Å”ana un lēmuma pieņemÅ”ana tiek atstāta katra paÅ”a ziņā.


Izdevumu papildina alfabētiskais rādītājs.


Noderīgi: zvaigzne.lv


Apsalons, Edmunds. Konstruktīvā komunikācija: prasme veidot dialogu. Rīga: Zvaigzne ABC, 2023. 304 lpp. ISBN 9789934317941.


Ilze Gensberga ir LNB Pakalpojumu departamenta Humanitāro un sociālo zinātņu lasītavas nozaru informācijas eksperte.



Comments


bottom of page