Andris Začests. Abas krāsas vienā tonī. Glezniecības optiskās struktūras
- Ieva Andžāne
- 1 day ago
- 3 min read

Marta sākumā LU Akadēmiskais apgāds laida klajā gleznotāja, Latvijas Mākslas akadēmijas profesora Andra Začesta grāmatu “Abas krāsas vienā tonī. Glezniecības optiskās struktūras”, kas lasītājiem sniedz iespēju iepazīties ar līdz šim bagātīgāko latviešu valodā sarakstīto apkopojumu par tēmu, turklāt – darot to, izmantojot Latvijas lasītājiem sasniedzamus vizuālos piemērus.
Pats autors norādījis, ka izdevumā tiecies pastāstīt par to, kas veido gleznu, raksturot glezniecības paņēmienus un izskaidrot likumsakarības. Vienlaikus darbs iecerēts ne vien glezniecības studentiem, bet plašam lasītāju lokam, paplašinot zināšanas par tiem glezniecības aspektiem, par kuriem skatītājs parasti neiedomājas. Izdevuma nodaļās autors lasītāju soli pa solim iepazīstina ar gleznas elementiem, ievaddaļu veltot glezniecības tehnikas un tehnoloģijas terminu skaidrojumam.
Izpratne par vienu un to pašu vārdu nozīmi mēdz būt krasi atšķirīga, pat ja lietojam tos, runājot par vienu un to pašu jomu. Arī pats autors norāda, ka glezniecības terminoloģija nav reglamentēta un katrs mākslas pētnieks, glezniecības pasniedzējs un gleznotājs praktiķis lieto vienus un tos pašus visiem zināmos vārdus, bieži piešķirot tiem atšķirīgu nozīmi. Tādēļ viena no izdevuma vērtībām ir tā ievaddaļā sniegtā īsā terminoloģijas “vārdnīca”, kas sniedz vienotu izpratni par tādiem terminiem kā “tonis”, “imprimatūra”, “grizajs”, “krakelūra”, “štrihs” vai “valērs”. Darba ievadā autors arī raksturo gleznu kā optisko struktūru un īsi iezīmē procesus, kas ietekmē to, kā redzam gleznotāja veikumu no krāsu segtspējas līdz mūsu redzes īpatnībām.
Izdevuma galvenā daļa lasītāju iepazīstina ar atsevišķiem gleznas elementiem. 1. nodaļā raksturota gleznas struktūra, to veidojošie slāņi un paņēmieni, kurus dažādu laiku mākslinieki izmantojuši apjoma modelēšanai. 2. nodaļa veltīta pigmentiem, iepazīstinot ar to klasifikāciju, īpašībām, izmantošanas vēsturi un bagātīgu informāciju par katru krāsu grupu. Raksturoti arī faktori, kas ietekmē pigmentu izvēli – izturība, intensitāte, segtspēja, eļļas uzsūktspēja un arī toksiskums. Secīgi, 3. nodaļa veltīta saistvielām – līmēm, emulsijām, eļļām, lakām un arī šķīdinātājiem un atšķaidītājiem. Pētījuma turpinājumā, 4. nodaļā, autors iepazīstina ar gleznas pamatņu veidiem no tradicionālā koka dēļ, audekla, un kartona līdz ziloņkaulam, akmenim un stiklam, sniedzot ieskatu katra materiāla specifikā un pamatnes sagatavošanā glezniecībai. Visbeidzot, 5. nodaļa iepazīstina ar dažādo glezniecības tehniku – līmes, guašas, akvareļa, pasteļa, temperas, eļļas, freskas un enkaustikas – specifiku un attīstības vēsturi. Izdevums papildināts arī ar pielikumiem, kuros sniegta glezniecības laika līnija un dažāda veida tehniskā informācija.
Kā papildus vērtība lasītājam jāatzīmē tas, ka izdevumā izmantoti vizuālie piemēri no Latvijas Nacionālā Mākslas muzeja Ārzemju mākslas kolekcijas. Ierasti, līdzīga satura darbos autori atkal un atkal tiecas izmantot piemērus no vieniem un tiem pašiem zināmajiem darbiem, kas izkaisīti dažādu pasaules muzeju ekspozīcijās, bet vienkopus klātienē nav pieejami. Pateicoties izvēlei piemērus atlasīt no viena muzeja kolekcijas, ne vien tiek paplašinātas lasītāja mākslas vēstures zināšanas, bet arī sniegta iespēja autora izvēlētos piemērus vismaz daļēji (apzinoties, ka arī muzeju pastāvīgās ekspozīcijas mēdz mainīties) apskatīt klātienē Mākslas muzeja Rīgas Birža pastāvīgajā ekspozīcijā.
”Abas krāsas vienā tonī” sniedz iespēju iepazīties ar bagātīgu informācijas apjomu, kas kalpos par lielisku teorētisko pamatu gan mākslas teorijas un prakses studentiem, gan ikvienam mākslas interesentam, kurš vēlas paplašināt skatījumu un glezniecības darbiem, iesaistīties sarunā par glezniecību vai vienkārši papildināt savas zināšanas ar interesantu faktu materiālu par to kā redzam glezniecības darbus vai kā iegūti pigmenti, ar kuriem tie radīti.
Lai arī brīžiem specifiska, informācija pasniegta saprotamā valodā un apjomā, kas lasītāju ”nenobaida”, bet aicina katru no tēmām pētīt tālāk, lasot, praktiski pielietojot vai vismaz tuvāk aplūkojot muzeja ekspozīciju.
Andris Začests. Abas krāsas vienā tonī: glezniecības optiskās struktūras. Literārā redaktore Gita Kļaviņa; vāka dizains: Andris Začests, Ilze Ķēniņa; iekšlapu dizains: Baiba Lazdiņa; foto: Aigars Altenbergs, Normunds Brasliņš, Maija Stinka [un vēl 2 fotogrāfi]; shēmas, rasējumi, tabulas: Ilze Ķēniņa. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2025. 166 lpp. ISBN: 9789934363450.
Ieva Andžāne ir LNB Speciālo krājumu departamenta Mākslas un mūzikas centra mākslas krājuma eksperte.
Comentários